Tangoskolens historie

I sommeren 1992 kom den argentinske tango til København i flere afskygninger: Politiken bragte Navina Østergaards kronik om tangomiljøet i Buenos Aires, Showet ”Todo tango” spillede i Kanonhallen og trak fulde huse, Tangoskolen åbnede med Daniela Arcuri og Armando Orzuzas workshop i tangodans og i en 2 siders artikel i det Fri Aktuelt om Navinas 10 måneders ophold i Buenos Aires, der dannede grundlag for at starte Tangoskolen. På fotosiden figurerede hun sammen med Victor Hugo Díaz. Mellem den 21. og 30. augugst 1992 var tangoen på forsiden af Politiken, Berlinske og Det Fri Aktuelt i anledning af Kronikken, Showet og åbningen af Københavns første tangoskole.

I efteråret 1992 var Camilla Stølen medindehaver af Tangoskolen og stod for PR, hvilket dog stoppede efter et ca. halvt års tid.

I november opslog Tangoskolen det første ugentlige hold med en lille skare og fra foråret 1993 afholdtes ugentlige kurser nu med store tangohold i Østerfarimagsgade i Øbro Friskoles Gymnastiksal.

I 1998 flyttede Tangoskolens ugentlige undervisning til Fredericiagade og i 2007 rykkede den til Vanløse Kulturhus.

Helt fra første tangofærd var det Navinas idé, at man skulle lære tango for at gå ud og danse tango, så i august 1993 arrangerede hun Københavns første milonga i Kafcaféen, i Skindergade 3. Tangoaftenerne i Kafceféen foregik hver måned og konceptet indbefattede liveoptræden med enten musik eller dans. Tangosalonen gik i luften med Tangoduoen: Hernán Lugano på klaver og Frode Andersen på akkordeon, hvilket blev omtalt i Politiken 27. august 1993. Caféen havde et smukt kobbergulv og byens tangodansere mødte talstærkt op. Her spillede f.eks. Juan José Passo trío med Juanjo Passo på guitar, Roberto Americe guitar og Juan José Passo på vokal i november i den første sæson. Mange dansere, Michael Rühl, Sabine Rohde, Gustavo Naveira m. Navina og talrige små ensembler har optrådt her frem til efteråret 2000, hvor den sidste milonga i Caféen blev holdt.

Fra 1994 begyndte argentinske Marcelo Turcot også at undervise i tango for Tingluti Aftenskole på Valhalsgade 4 på Nørrebro i det nuværende Osramhus.

I april 1995 fik København sin første ugentlige milonga, da Marcelo slog dørene op for ”La Práctica”, hvor byens tangodansere nød dansen hver fredag aften i den store sal på 1. sal i Valhalsgade 4. Indimellem var der også live optræden: F.eks. spillede den argentinske gruppe: Tangata Rea og belinske Tango Real. Denne milonga blev i år 2000 overtaget af Celeste, Jorge, Monica og Lasse, som døbte den ”La Milonga”.

I årene 2001 og 2002 flyttede Navina sin søndagsmilonga til den smukke sal på Park Café og i forbindelse med skiftet blev den til en ugentlig foretagelse. I år 2001 spillede Sexteto Canyengue fra Holland på ”El Salón” på Park.

Fra 2003 til slutningen af 2006 kørte Salon K: Tangoskolens søndagssalon i Huset i Rådhusstræde 13, med jævnlig live-optræden f.eks. argentinske: Pantango og Duo Musa Mistonga, Duo Cardozo, danske Tre til Tango og Alejandro Sanchez

I 2007 rykkede Salon K til Vanløse Kulturhus og blev til Salon V. Den sidste Salon V var 28. juni 2009.

Gennem årene fra 1992 – 2007 har Navina Østergaard foruden Tangoballer og milongaer i Tangoskolens regi arrangeret talrige workshops med internationalt anerkendte gæstelærere blandt tangoentusiaster f.eks.: Daniela Arcuri og Armando Orzuza, Gustavo Naveira og Giselle Anne, Eric Jørissen, Corina de la Rosa og Julio Balmaceda, Carlos Gavito og Maria Plazaola, Chicho Frumboli og Eugenia Parilla, Facundo y Kely Posadas, Sabine Rohde, Gustavo Vidal, Susana Miller og mange flere.

Tangoskolens aktiviteter har indtil august 2020 været ugentligt tangohold mandag aften ved Navina og 1 årlig gæstelærerworkshop med Eric Jørissen, som har besøgt tangoskolen årligt siden efteråret 1995.

Under coronanedlukningerne underviste Navina det ugentlige tangohold over en messegergruppe eller teams med en interaktiv metode, hvor alle kunne se hinanden og underviserparret. Morten Kvist assisterede i begge roller.

I efteråret 2022 fylder Tangoskolen 30 år og aktivitesniveauet består i et ugentligt hold mandag aften i Vanløse Kulturhus.

Fredag den 28. oktober 2022 blev tangoen i København og Tangoskolens 30 års jubilæum fejret i regi af den meget større tangoskole: M2tango. Det var en mindeværdig aften, hvor Martin Nymann fra M2tango og tangopioneeren Navina optrådte og vakte stor begejstring med deres fine dans. I baren stod Navinas børn: Martin og Paloma Turcot som mange af gæsterne huskede fra de var ganske små og de glade dansende gæster nød Henrik Uldalls DJ-kunst.

Kilde: Navina Østergaard